< Alle onderwerpen

Risico Analyse Templates

drone flightlog logboek online administratie registratie risico analyse risk

Template Risico Analyse dronevlucht

Onderstaand vindt u templates (voorbeelden) welke gebruikt kunnen worden t.b.v. een Risico-analyse voor het uitvoeren van een dronevlucht. Risico-analyses kunnen in Drone Flightlog gemakkelijk worden aangemaakt door beheerders. Drone-piloten kunen deze Risico-analyses gebruiken in het maken van een Vluchtplan , het kwantificeren van risico en effect en het bepalen van de mitigerende maatregelen om deze risico’s kleiner te maken. Onderstaand vindt u verschillende templates van Risico Analyses A tm J welke u (deels) kunt (her)gebruiken in Drone Flightlog.

Botsing met ander luchtverkeer (A)
  • Luchtruimklasse G
  • Luchthaventerrein < 5 NM
  • Nabij, in of onder laagvlieggebied
  • Bijzondere luchtvaartactiviteiten < 10 NM via NOTAM
  • Offshore ops (heli’s, kustwacht, luchtmacht, ect)
  • Luchtruimklasse C
  • Luchtruimklasse D
Botsing met grond of obstakels (B)
  • RPA (drone) positie > 150 meter van aaneengesloten bebouwing
  • RPA (drone) positie > 50 meter van industrie- of havengebieden
  • RPA (drone) positie > 50 meter van kunstwerken en spoorlijnen
  • RPA (drone) positie – obstakel – RTH positie
  • Gewenste RTH positie wijzigt tijdens vlucht
Botsing met voertuigen, personen of dieren (C)
  • RPA (drone) positie > 150 meter van mensenmenigten
  • RPA (drone) positie > 50 meter van voertuigen en vaartuigen
  • personen hebben mogelijk toegang tot start- en landingsterrein
Uitval RPA (drone) door GPS verstoring (D)
  • Reflectie op wateroppervlak
  • Reflecterende gevels/vlakken/objecten
  • Zonneactiviteit Kp > 4
Uitval RPA (drone) door verstoring van het signaal (E)
  • Extern EM veld
  • EM veld door payload
  • Verstoring aardmagnetisch veld
Uitval/verlies RPA (drone) weer (F)
  • Neerslag
  • Wind
  • Vlagerige wind (specificeren / kwantificeren)
  • Slecht zicht > 1500mtr of meer
  • Onweer in de omgeving (< 10 NM)
  • Temperatuur
  • Wolkenbasis
  • Icing conditions
Uitval/verlies RPA overig (G)
  • lage accuspanning
  • lage batterij- of accuspanning grondstation
Verlies van RPA (drone) door fysiologische aspecten (H)
  • verblinding
  • struikelen
  • vermoeidheid
  • alcohol of drugs
  • stress meenemen naar de werkplek
  • stressoren op de werkplek (lawaai, hectiek, warm, koud, etc)
Gevaar voor derden door afleiding (I)
  • RPA (drone) positie > 150 meter van in gebruik zijnde autosnelweg, in gebruik zijnde autoweg, in gebruik zijnde weg waar een maximale snelheid van 80 km/u geldt
Persoonlijke gevaren en omgeving (J)
  • Brandgevaar van de omgeving
  • Vluchtmogelijkheid bemanning
  • Toegankelijkheid van terrein voor brandweer
  • Toegankelijkheid terrein voor andere hulpdiensten
Inhoudsopgave