Risico Analyse Templates
Template Risico Analyse dronevlucht
Onderstaand vindt u templates (voorbeelden) welke gebruikt kunnen worden t.b.v. een Risico-analyse voor het uitvoeren van een dronevlucht. Risico-analyses kunnen in Drone Flightlog gemakkelijk worden aangemaakt door beheerders. Drone-piloten kunen deze Risico-analyses gebruiken in het maken van een Vluchtplan , het kwantificeren van risico en effect en het bepalen van de mitigerende maatregelen om deze risico’s kleiner te maken. Onderstaand vindt u verschillende templates van Risico Analyses A tm J welke u (deels) kunt (her)gebruiken in Drone Flightlog.
Botsing met ander luchtverkeer (A)
- Luchtruimklasse G
- Luchthaventerrein < 5 NM
- Nabij, in of onder laagvlieggebied
- Bijzondere luchtvaartactiviteiten < 10 NM via NOTAM
- Offshore ops (heli’s, kustwacht, luchtmacht, ect)
- Luchtruimklasse C
- Luchtruimklasse D
Botsing met grond of obstakels (B)
- RPA (drone) positie > 150 meter van aaneengesloten bebouwing
- RPA (drone) positie > 50 meter van industrie- of havengebieden
- RPA (drone) positie > 50 meter van kunstwerken en spoorlijnen
- RPA (drone) positie – obstakel – RTH positie
- Gewenste RTH positie wijzigt tijdens vlucht
Botsing met voertuigen, personen of dieren (C)
- RPA (drone) positie > 150 meter van mensenmenigten
- RPA (drone) positie > 50 meter van voertuigen en vaartuigen
- personen hebben mogelijk toegang tot start- en landingsterrein
Uitval RPA (drone) door GPS verstoring (D)
- Reflectie op wateroppervlak
- Reflecterende gevels/vlakken/objecten
- Zonneactiviteit Kp > 4
Uitval RPA (drone) door verstoring van het signaal (E)
- Extern EM veld
- EM veld door payload
- Verstoring aardmagnetisch veld
Uitval/verlies RPA (drone) weer (F)
- Neerslag
- Wind
- Vlagerige wind (specificeren / kwantificeren)
- Slecht zicht > 1500mtr of meer
- Onweer in de omgeving (< 10 NM)
- Temperatuur
- Wolkenbasis
- Icing conditions
Uitval/verlies RPA overig (G)
- lage accuspanning
- lage batterij- of accuspanning grondstation
Verlies van RPA (drone) door fysiologische aspecten (H)
- verblinding
- struikelen
- vermoeidheid
- alcohol of drugs
- stress meenemen naar de werkplek
- stressoren op de werkplek (lawaai, hectiek, warm, koud, etc)
Gevaar voor derden door afleiding (I)
- RPA (drone) positie > 150 meter van in gebruik zijnde autosnelweg, in gebruik zijnde autoweg, in gebruik zijnde weg waar een maximale snelheid van 80 km/u geldt
Persoonlijke gevaren en omgeving (J)
- Brandgevaar van de omgeving
- Vluchtmogelijkheid bemanning
- Toegankelijkheid van terrein voor brandweer
- Toegankelijkheid terrein voor andere hulpdiensten